Koploper Clientondersteuning volop in gang gezet

De Oosterschelderegio is koploper cliëntondersteuning. Dit betekent dat we tot eind 2020 extra inzetten op het doorontwikkelen van cliëntondersteuning.
In het project gaan de gemeenten aan de slag met:

  • Het verbeteren van de samenwerking tussen de formele en informele cliëntondersteuners.
  • De vindbaarheid van de cliëntondersteuning verbeteren.
  • De onafhankelijke positionering versterken

Deze doelen willen de gemeenten in 2019-2020 samen met organisaties en inwoners realiseren.

 

Ons doel: in 2021 willen we een stijgende lijn zien in de vindbaarheid, de kennis van informele en formele cliëntondersteuners én in het benutten van de cliëntondersteuning. We zetten fors in op ontmoeting om zo samenwerking te versterken.

 

We zijn al flink op weg binnen het project en hebben al het een en ander georganiseerd. We nemen je graag mee in een aantal activiteiten!

 

Onze vastgestelde definitie voor cliëntondersteuning: Cliëntondersteuning biedt burgers onafhankelijke informatie, advies en hulp in de zoektocht naar passende zorg of ondersteuning. Cliëntondersteuners helpen bij het verhelderen van de hulpvraag, denken mee over oplossingen in de eigen omgeving en helpen bij het aanvragen.

 

In de eerste fase van het koploperproject (najaar 2019) hebben we veel informatie over cliëntondersteuning verzameld. Zo zijn interviews geweest met de wethouders en verschillende aanbieders van cliëntondersteuning. Daarnaast waren er dialoogtafels en actieve gespreksvormen met vrijwilligers, cliëntondersteuners en inwoners.  

 

Ook dit jaar zijn we in gesprek gegaan met belangrijke partners en inwoners. Begin dit jaar (2020) hebben we twee werksessies georganiseerd voor cliëntondersteuning organisaties. Samen met de aanwezige partijen hebben we vastgesteld welke taken, vaardigheden en bagage de formele en informele cliëntondersteuners hebben.

 

Maar toen veranderde 2020 in een bijzonder jaar, waarbij we te maken kregen met Coronamaatregelen. We hebben hierdoor te maken met nieuwe uitdagingen, die we met beide handen aannemen! Zo hebben wij drie digitale bijeenkomsten gepland, namelijk de pizzapuntensessies. Tijdens de drie digitale bijeenkomsten (op 23 en 30 juni en 7 juli) konden de deelnemers kiezen uit twee a drie workshops. In totaal hebben we 7 workshops met verschillende thema’s aangeboden. De deelnemers van de workshops waren divers: inwoners, organisaties en gemeenten. Het cliëntperspectief kwam duidelijk aan bod. De workshops kregen goede waarderingen door de deelnemers. Kortom de pizza-puntensessies waren een succes.

 

In de gemeente Schouwen-Duiveland en Tholen zijn digitale dialoogtafels georganiseerd. Ook bij de dialoogtafels waren verschillende partijen aanwezig. De reacties van de deelnemers waren positief.

 

Onderzoeksbureau XpertiseZorg is gestart met een onderzoek binnen de Oosterschelderegio. De opdracht betreft het verdiepend onderzoek met als belangrijkste vraag: “Welke doelgroepen hebben behoefte aan cliëntondersteuning?”. Ook gaan we binnenkort aan de slag met de communicatie rondom cliëntondersteuning in samenwerking met een communicatiebureau.

 

Meer informatie: Karin Jonker